خانه / برنامه نویسی / درک برنامه نویسی (بخش یک)؟

درک برنامه نویسی (بخش یک)؟

در این پست هدف درک برنامه نویسی است ممکن بعضی ها این تصور در ذهنشون به وجود بیاد که برنامه نویسی سخت و با ترس بهش نگاه میکنند ولی خوب درواقع اینطوری نیست حالا من در این پست میخوام مفاهیم برنامه نویسی را با زبان ساده توضیح بدم….

ما برای اینکه بتونیم با کامپیوتر صحبت کنیم و برای ما کارهامون خودکار کنه مفهوم برنامه نویسی مطرح میشه حالا این که ما چطوری با سخت افزار صحبت میکنیم و سخت افزار از کجا میفهمه ما چی میگیم زبان های سطح بالا کار برای ما راحت کرده و با استفاده از مترجمهاش مثل مفسر و کامپایلر این کار برای ما انجام میده برای ما مهم نیست البته فعلا!!! اخه مشکلی که وجود داره این که ما اول کل تعریف میکنیم بعدش وارد جز میشیم برعکس کلاسهای دانشگاه هنوز کل نگفتیم میریم سراغ جزییات مثلا هنوز مسله توضیح ندادیم میریم سراغ اثبات

ما برای این که بتونیم با اطلاعات کار کنیم نیاز اینها در یک جایی نگه داریم که بحث متغییرها مطرح میشه که ما داده هایمان را در متغییرها نگه میداریم تا در زمان اجرای برنامه بتونیم بهشون دسترسی داشته باشیم شما هر متغییر یک جعبه در نظر بگیرید که قرار اطلاعات نگهداری کنه توضیحات با زبان پایتون داده میشود بریم سراغ توضیحات…..

انواع متغییرها و نوع های آن

به داده های از نوع غیر عددی ما میگیم string یا از نوع رشته که یا داخل دابل کوتیشن میزارند ” ” یا داخل سینگل کوتیشن ‘ ‘ مثلا من میخوام اسمم در حافظه نگهداری کنم به صورت زیر تعریف میکنم در پایتون که خانم یا اقایی که دارید این داده به من کامپیوتر میدید لطفا مشخص کنید داده شما از چه نوعی است که دوستم مفسر که دارید با پایتون کد میزنید به من بده من براتون نگهداری کنم

من یک نوع داده از نوع string تو حافظه نگهداری کردم الان چون من از نوع غیره عددی تو متغییر ریختم نوع این متغییر از نوع رشته ایی شده

حالا اگه بخوام داده عددی بریزم تو حافظه یک متغییر جدید تعریف میکنم و متغییر عددی میریزم تو حافظه

خوب الان یاد گرفتیم که متغییر چیه نوع های داده چیه در ادامه با حلقه ها و لیستها و بقیه ساختمان داده ها اشنا میشویم

لیستها یا ارایه ها:

بعضی مواقع لازم داریم نوع های مختلف داده از نوع عددی و رشته ای را نگهداری کنیم و تعداد این داده ها از ۲ تا خیلی بیشتر مسلما منطقی نیست من برای هر نوع بیام یک متغییر تعریف کنم برای همین نیاز به ساختمان داده ایی دارم که بتونه نیازهای من برطرف کنه

لیستها در زبان پایتون به این صورت تعریف میشود مجموعه ایی از نوع های مختلف برای من نگهداری میکنه که بتونم از این نوع های مختلف استفاده کنم

زمانی که شما کد به صورت بالا مینویسید و مقداری که داخل متغییر list هست چاپ میکنید میتونید داده هایی که در لیست هست را ببینید مشابه زیر

اگه بخواییم کد با پایتون اجرا کنیم باید در ترمینال از کلمه کلیدی پایتون استافده کنیم و فایلی که با پسوند .py ذخیره کردیم اجرا کنیم که مفسر پایتون بتون کدی که نوشتیم برامون اجرا کنه مشابه تصویر زیر من یک فایل به نام test.py درست کردم و مشابه دستور زیر کد اجرا کردم و نتیجه در ترمینال به من نشان داد

اگه ما به ارایه مثل یک لیست بهش نگاه کنیم هر خونه ارایه میشه یک خونه حافظه یعنی به زبان ساده تر هر نوعی که داده های ما هست در یک خونه از لیست یا به قولی ارایه نگهداری میکنیم و برای دسترسی به هر خانه این ساختمان داده (منظور از ساختمان داده هیمن لیست) از index استفاده میکنیم هر خانه این لیست از index صفر شروع میشود مثلا در این مثال ما abcd در خانه ایندکس صفر است و مقدار ۷۰٫۲ که یک نوع داده عددی از نوع عدد اعشاری است در خانه index چهار است که میشه گفت تعداد داده ها در لیست ۵ تا است چون از صفر شروع میشود ایندکسهای هر خانه…

برای دسترسی به هر خانه ارایه کافی است ما اسم متغییری که این لیست ریختیم داخلش بنویسیم و شماره ایندکس داخل براکت مشابه زیر وارد کنیم تا بتوانیم به خانه های لیست دسترسی پیدا کنیم و بسته به نیار از اون داده استفاده کنیم

من در کد بالا گفت اقا بیا خونه ۲ مقدارش برای من چاپ کن که در نتیجه تو خروجی برای من مقدار ۲٫۲۳ میده چون از صفر شروع میشه اگه یادت باشه بالا گفتم

خوب اقا شما که میگی با ایندکس دسترس داری من میخوام یک شرط بزارم و اونهایی که عددی است چاپ کنم و بگم عدد است نوع شما و اونایی که رشته است بگم رشته و رشته چاپ کنم برای ان کار ما حلقه ها را مطرح میکنیم

سوال در این بخش شما اول با حلقه اشنا میشید و بعد با شرط که چک کنم عددی یا رشته چون تو مثال بهتر مطلب درک میشه تا بیام مثل کتاب کلی توضیح بدم

خروجی کد

خوب بریم سراغ توضیح کد من اومد یک حلقه گذاشتم گفتم اقای کامیپوتر بیا این لیست من چک کن تا اخر برو و اگه از نوع عدد بودی چاپ کن عدد اگه از نوع رشته بودی چاپ کن رشته

حلقه for گفتم بیا یک متغییر از نوع i تعریف کن و بعد هر مقدار ایندکس بریز توی i و یعنی بار اول i مقدارش abcd است بعد میره اندکس بعدی مقدار i میشه ۷۸۶ به این ترتیب من تا انتها میرم و بعد میام چک میکنم میگم if یعنی اگه i من از نوع str یعنی رشته بیا چاپ کن رشته و مقدارش جلوش بنویس و اگه شرط برقرار نبود میره توی else و چون ما دو نوع بیشتر نداشتیم دیگه عددی چک نکردیم اگه شرط اول برقرار نبود پس میره سراغ شرط دوم

خوب من بخش اول درک برنامه نویسی اینجا تموم میکنم انشالا ادامه درک بنویسی را در پستهای بعدی کامل میکنم البته یادتون باشه ما اینجا مفاهیم توضیح میدیم و هدف یاد دادن کامل متدها نیست

امروز با چی اشنا شدید

متغییرها

نوع های داده

لیستها

و یکی از حلقه ها که حلقه for و با شرطها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *